Rozmowa z Panem Adamem Domaradzkim, Dyrektorem Fundacji Leader100

Rozmowa z Panem Adamem Domaradzkim – dyrektorem Fundacji Leader100

Fundacja Leader100 działa w Polsce od ponad 12 lat i nieustannie się rozwija. Z materiałów dydaktycznych korzysta coraz więcej uczniów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a kolejne dzieci szlifują kompetencje społeczne, które są bardzo istotne w ich wychowywaniu. Już dziś wiemy, że współpraca z Fundacją Leader100 przynosi pozytywne wyniki w postaci wyższych ocen, lepszego zachowania oraz większego zaangażowania dzieci w naukę i relacje z rówieśnikami.

Aby jeszcze lepiej przybliżyć Wam nasze działania, postanowiliśmy zadać Panu Adamowi Domaradzkiemu – dyrektorowi Fundacji, kilka pytań!

Na czym polega Program Leader100?

Nasz program polega na rozwijaniu u dzieci i młodzieży kompetencji społecznych takich jak np. przyjaźń, komunikacja czy odwaga. Łącznie udostępniamy szkołom i rodzicom materiały na temat 25 wartości na wszystkich poziomach wiekowych, od 6-latków po klasę maturalną. Na każdy miesiąc przypada jedna wiodąca kompetencja i związane z nią nawyki. Praca z materiałami Leader100 stanowi uzupełnienie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, który opracowuje kadra pedagogiczna. Rozwijanie określonych postaw społecznych to zadanie nauczycieli i wychowawców, my dajemy im narzędzie, aby je systematycznie realizować, również przy wsparciu rodziców. Szlifowanie kompetencji następuje poprzez utrwalanie konkretnego nawyku według sprawdzonego arystotelesowskiego, 3-etapowego schematu rozwoju osobistego (samoocena, ustalenie planu treningu, realizacja planu).

Nasze materiały mają wspierać szkoły i rodziny, ale to od wychowawcy zależy, w jaki sposób je wykorzysta. Treści przekazane są w przystępnej formie, a uczniowie mogą śledzić swoje postępy, co dodatkowo motywuje ich do rozwoju!

W całym procesie istotną rolę odgrywa wsparcie ze strony nauczycieli, a zwłaszcza comiesięczne krótkie rozmowy z uczniami w ramach coachingu. Pomagają one odkrywać nowe możliwości i umiejętności. Młodzi ludzie często potrzebują bowiem dobrej zachęty i pomocy kogoś bardziej doświadczonego, kto wskaże im odpowiednią drogę i pokieruje ku dobrym wartościom. W materiałach znajdują się ponadto wskazówki dotyczące kwartalnych rozmów coachingowych z rodzicami.

W jaki sposób można zgłosić szkołę do Programu?

To bardzo proste. Wystarczy się z nami skontaktować, wysłać maila albo zadzwonić pod numer 514 170 912. Najlepiej, aby szkołę zgłosił dyrektor lub pedagog. Wtedy umawiamy spotkanie, na którym wszystko wyjaśniamy. Może to być również rozmowa online, jeśli szkoła sobie tego życzy. Następnie odwiedzamy daną placówkę, aby przeszkolić grono pedagogiczne, jak efektywnie korzystać z materiałów. Nasz zespół przeprowadza dyrekcję przez całą procedurę, nie trzeba więc martwić się skomplikowanym wdrożeniem czy dodatkową „papierologią”.

Jak wygląda taka wizyta przedstawicieli Fundacji w szkole?

Zaczynamy od rozmowy z dyrektorem, ponieważ to on decyduje, czy szkoła będzie korzystała z naszych materiałów. Często konsultuje on swą decyzję z radą rodziców, do czego zachęcamy. Może zdecydować o dołączeniu do Programu od razu lub np. po miesięcznym pilotażu. Takie spotkanie trwa zwykle 15 minut. Następnie podpisujemy umowę licencyjną i realizujemy wdrożenie. Obejmuje ono szkolenie nauczycieli i wychowawców klas. Po prezentacji przekazujemy loginy do naszej platformy internetowej. Dzięki nim uczniowie, nauczyciele, dyrekcja oraz rodzice mają dostęp do dokumentów na temat wychowania. Platforma stanowi jedynie repozytorium dokumentów, nie trzeba z niej korzystać w trakcie miesiąca.

Jak należy przygotować się do takiej wizyty?

Przede wszystkim trzeba znać liczbę uczniów, którzy będą korzystać z naszych materiałów. To bardzo ważne, ponieważ na tej postawie ustalamy wszelkie szczegóły oraz koszty. Poza tym, do wizyty nie trzeba się specjalnie przygotowywać, nasz zespół objaśnia wszelkie kwestie i chętnie służy wsparciem!

Czy istnieje możliwość, aby tylko kilka klas korzystało z materiałów Leader100?

Tak, oczywiście. Liczbę klas i dzieci, które będą korzystać z naszych materiałów ustalamy wspólnie ze szkołą.

Czy szkoła musi sama finansować przystąpienie do Programu Leader100?

Nie. Zadbaliśmy o to, aby szkoły mogły otrzymać wsparcie od lokalnych firm (model sponsoringowy). Placówka, która chce być finansowana przez wybrane przedsiębiorstwo, może najpierw ustalić z nim warunki współpracy, a następnie zwrócić się do Fundacji Leader100. Możemy również pomóc w znalezieniu firm, które staną się sponsorami. Posiadamy również fundusz stypendialny dla szkół z mniejszych miast i wsi. Oczywiście również samorządy mogą finansować korzystanie z materiałów na swoim terenie, gdyż materiały Leader100 były rekomendowane przez ORE.

Oprócz Programu Leader100 działa również Leader100 SPORT. Czy może Pan wyjaśnić czym on jest?

Leader100 SPORT to czteroletni projekt, który finansuje Samorząd Województwa Łódzkiego. Jest on skierowany do dzieci w wieku 5-9 lat, które uczęszczają do szkół i przedszkoli na terenie tego województwa. Kluczową rolę w programie odgrywają nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, których obejmujemy szkoleniami i przekazujemy materiały dydaktyczne. 200 placówek, które przystąpiły do Leader100 SPORT otrzymuje sprzęt sportowy, dzięki któremu dzieci mogą spędzać czas na grach zespołowych i edukacyjnych zabawach.

Leader100 SPORT to też zasada „Przez sport do kompetencji”. Za pomocą gier zespołowych, aktywności fizycznej i ćwiczeń rozwijamy u najmłodszych dzieci kompetencje społeczne niezbędne w dorosłym życiu. Co istotne, nie chodzi o rywalizację, zdobywanie wybitnych wyników sportowych, ale o wspólne aktywne spędzanie czasu, nawiązywanie relacji i wzajemne wspieranie się dzieci. Oczywiście nic nie udałoby się bez wsparcia rodziny, więc i dla rodziców przygotowane są odpowiednie pomoce dydaktyczne.

Jakie wyzwania stoją obecnie przed Fundacją Leader100? Jakie są plany na przyszłość?

Obecnie skupiamy się na jak najlepszej realizacji aktualnych projektów, o których częściowo wspomniałem, a także na rozwoju międzynarodowym. Jak można poczytać na naszej stronie, od 2013 roku materiały Leader100 są wykorzystywane również za granicą, m.in. w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej. Nie wykluczamy też rozwoju innych wersji językowych we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Innym ważnym obszarem jest tworzenie i promocja e-booków Leader100 na temat rozwoju osobistego, dostępnych w Leader100 online, czyli naszym sklepie internetowym. Jest to doskonała opcja dla rodziców dzieci, których szkoły nie uczestniczą w naszym Programie. Rodzice mogą kupić wybrane e-booki dostosowane do wieku ich pociech, dotyczące danej kompetencji, która wymaga rozwoju. W swojej ofercie będziemy mieć niedługo już  ponad 60 e-booków!

E-booki to efekt ciężkiej pracy naszego zespołu i sposób na realizację naszej misji przy udziale partnerów projektowych takich jak: Grupa KGHM, Fundacja PZU, Fundacja Uskrzydlamy i inni. Pierwsze kolorowe e-booki powstały bowiem w trakcie nauki zdalnej i hybrydowej, kiedy ze względu na restrykcje cały proces wychowywania dzieci i młodzieży był utrudniony. Poprzez e-booki chcieliśmy wesprzeć rodziców i nauczycieli, dostarczając im wartościową, praktyczną wiedzę i wskazówki do pracy z młodymi ludźmi. To wyjątkowy projekt, a nasze e-booki można dostać jedynie w e-sklepie Leader100. Ich wartość dostrzegło także MEiN – dzięki jego rekomendacji i wsparciu naszych partnerów aż 6 e-booków można otrzymać za darmo. Dlatego mam pewność, że rodzice, którzy zaopatrzą się w e-booki otrzymają naprawdę wartościowe treści, które pomogą im rozwijać swoje pociechy i zapewnić im dobry start w dorosłe życie.

Leave a Comment